VELKOMMEN







Related Posts with Thumbnails

tirsdag 23. august 2011

POTTE BRØD




I går hadde jeg besøk av to veldig koselige damer, og da syns jeg det måtte det bakes litt. Jeg har blitt veldig glad i disse potte brødene, og de er kjempe gode til ost.  Det er rett og slett focaccia deig som jeg tilsetter ønsket krydder og så steker i teracotta potter. Disse var tilsatt oliven, persille og basilikum.

Potte brødene er litt morsomme å bruke til bordkort, -jeg setter bare i krydderskilt med navn på.




POTTE BRØD

900 g hvetemel
100 g durum hvete
50 g gjær
20 g salt
3 ss olivenolje
7 dl vann (40°C)
ønsket smakstilsetning (urter, fetaost/oliven, baconterninger/gulost...)

Bland alt det tørre og tilsett vann og olje. Elt 5 min. i kjøkkenmaskin. Bland eventuelt inn oliven, bacon osv. til slutt.
Deigen dekkes til og settes til heving 1 time.

Kna sammen deigen litt. Kle (rene!) teracotta potter med bakepapir og fyll de 3/4 fulle med deig. Sett til heving 40 min. Hell over litt oliven olje og dryss på litt maldon salt (eventuelt ost, baconterninger el.l.)

Stek brødene 15-20 min på 220°C.







Bon apetitt!


Klemmer, 
post signature

8 kommentarer:

  1. Så stilig, og så godt det så ut ♥
    Lur idè;)

    Ha en fin dag!

    Klem Line

    SvarSlett
  2. så morsomt. tusen takk for oppskrift. skal prøve den. har bakt pottebrød selv for flere år siden...
    glemt.
    ha en fin dag,
    klem Tove

    SvarSlett
  3. Så smart, ser kjempegodt ut :)

    Ha en fin,fin dag :)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Nydelige bilder :) Og nydelig brød ;)

    Ha en fin dag :)

    Klemklem:)

    SvarSlett
  5. Så godt det så ut, å smakte sikkert detsamme!
    Artig å prøve en gang.
    Klem Anna

    SvarSlett
  6. Denne må jeg prøve meg på en gang også :)
    Kjempefine bilder, smakte sikkert kjempegodt også :)
    klem!

    SvarSlett
  7. Å dette var kjempelurt, også så det virkelig snadder ut.

    Klem

    SvarSlett
  8. Ser kjempe godt ut! Veldig lurt og bruke brødene som bordkort.
    Klem

    SvarSlett

Blogglisten