VELKOMMEN







Related Posts with Thumbnails

mandag 15. mars 2010

Svensk OL lue oppskrift

Syns svenskene var så tøffe i hekleluene sine under OL. I helga fikk jeg endelig ut fingeren og fikk heklet meg en "OS mössa" - dog i litt mer diskre farger. Gikk kjempefort!!!  Den offisielle oppskriften finner du her, men den er visstnok ubrukelig :o) Etter god hjelp fra min søte kusine, kom vi frem til denne oppskriften:


min lue av restegarn

Bruk heklenål nr 8. Jeg har bare brukt tykt restegarn, men i den offisielle oppskriften bruker de Drops Eskimo.

lm = luftmasker, fm = fastmasker, hst = halvstaver(se fremgangsmåte her), km = kjedemaske

Begynn med å hekle 2 lm, deretter 8 fm i andre lm fra nålen = 8 m

1. omg: hekle 2 hst i hver fm = 16 m
2. omg: *hekle 1 hst, 2 hst i neste m*.  Repeter ** omg rundt = 24
3. omg: *hekle 2 hst, 2hst i  neste m*. Repeter ** omg rundt = 32
4. omg: *hekle 3 hst (altså: 1 hst, 1 hst i neste, 1 hst i neste,) 2 hst i neste m*. Repeter ** omg rundt = 40
(5. omg: *hekle 4 hst (altså: 1 hst, 1 hst i neste, 1 hst i neste, 1 hst i neste) 2 hst i neste m*. Repeter ** omg rundt = 48) - hopp over denne omg hvis du har lite hodet ;)

Hekle deretter 1 hst i hver m til du er fornøyd med lengden.

Svenskene har fordelt fargene slik:

5 omg. gul, 3 omg. hvit, 1 omg. svart, 4 omg. blått, 4 omg gul, 1 omg. svart, 1 omg. hvit, 5 omg blått. Men her er det muligheter for å lage sin egen vri slik som vi har gjort!


min kusines vri

Det er en god og ikke minst rask oppskrift som man kan gå ut fra og lage mange varianter av!!!

Håper du prøver deg, og vis meg gjerne bildet av luen DIN her!!!

Lykke til!

 Klem Marianne

2 kommentarer:

  1. Så lettvint! Fin oppskrift :)

    SvarSlett
  2. Takk for fin oppskrift!
    Her er bilde av en jeg har laget i neon farger! :)
    http://kreativiteterbytherese.blogspot.no/2013/01/neon-hekle-lue-bytherese.html?m=1

    SvarSlett

Blogglisten