VELKOMMEN







Related Posts with Thumbnails

tirsdag 23. november 2010

BRENTE JULEMANDLER

Jeg har fått helt dilla på dem....



Brente mandler med kanel og vanilje. Og med en kopp gløgg ved siden av kan det ikke bli bedre!!



300 g mandler
125 g sukker
125 g vann
1 ts vaniljesukker
1/2 ts kanel
1 ss smør (blå soft for de som ikke tåler melk)


Ha mandler, sukker, vann, vaniljesukker og kanel i en stekepanne.


Varm opp på middels til sterk varme. Når vannet har fordampet, begynner sukkeret å klumpe seg til en kornet, hvit masse. Ha i smør og rør hele tiden. Etter hvert vil sukkeret smelte og legge seg rundt mandlene. Pass på at varmen ikke er for sterk slik at karamellen blir brent, men samtidig at den er sterk nok til at sukkeret smelter (her må du bare prøve deg frem litt.) Trekk eventuelt stekepannen av varmen.

Når sukkeret har smeltet, tømmer du mandlene over på bakepapir. Skill mandlene fra hverandre mens de er varme. Avkjøl.

Bør oppbevar i tett boks, ikke i kjøleskap.



Takk for mange koselige tilbakemeldinger på Giveawayen, kjempekoselig!

Nattinattklemmer,
Marianne

6 kommentarer:

  1. ååå det er farlig:) kan ikkje begynne å ete på dei en gang eg...klare ikkje stoppe:) ha en strålande kveld;)

    SvarSlett
  2. Åja, det er gooodis med brente mandler og de er jo så dekorative i krukker ♥
    Men oppskriften med vanilje og kanel har jeg ikke sett før, kan tenke meg at det setter en ekstra god spiss på smaken:)

    Nyt morgendagen!

    Klem Line

    SvarSlett
  3. oijojoi dette skal jeg prøve meg på:) takk for oppskrift!

    SvarSlett
  4. liker bloggen din kjempegodt, oppdaget den i kveld, på NIB;) følger deg videre jeg!

    SvarSlett
  5. Ja, hadde jeg bare tålt mandler for dette hørtes så godt og koslig ut! :o)

    Ha en fin dag videre.
    Klem Jenny

    SvarSlett
  6. Disse hørtes kjempe gode ut, fikk lyst til å prøve.

    SvarSlett

Blogglisten